Sammanställt av grupp 7a
Idag hade vi handledning i ämneskunskaper kring solen och ljuset. Krister gick igenom hur ljusets brytning fungerar mot olika material. Han förklarade också förhållandet mellan olika färger och dess ljusbrytning. Vi fick även se en solcellslampa som fick en figur (groda) att röra på sig. Grodan gav oss inspiration till kommande lektionsinnehåll. Vi kan känna att dagens handledning inte var så givande då innehållet inte var fokuserat på det vi vill fördjupa oss inom. Det största fokuset låg på ljusets beteende och eftersom vi är inriktade på vad solen har för betydelse för jorden är ljusets funktion endast en mycket liten del av vårt fokus. Dock var det givande då vår handledare pratade om elektromagnetiska våglängder och vilka typer det fanns, eftersom det är ett av våra områden inom ämnet solen. Vi hoppas på att handledningstillfället kommer ge mer nästa gång.
En fråga för fortsatt utmaning och tänk, blir nu på vilket sätt ni tror att solen har betydelse för våra liv; och att belysa denna fråga utifrån de tre områdena energi, materia och liv... Då kommer ni att ha användning för den handledning ni varit delaktiga i gällande solljusets "beteende".
SvaraRadera// Susanne
Vi kommer att fördjupa oss inom solljusets beteende men då tänker vi mer på den elektromagnetiska strålningen som tillför jorden energi. Detta har ju också med solljuset att göra. Det jag då tänker är att vi kanske inte behöver fördjupa oss i hur ljuset bryts i olika färger och hur det kommer sig att vi ser det vi ser. Tänker jag i fel banor?
SvaraRaderaNi resonerar om den elektromagnetiska strålning som tillför jorden energi och den energin är mycket intressant. Grodan tyckte jag lät väldigt spännande. På vilket specifikt sätt skulle den kunna lyfta ett lektionsinnehåll?
SvaraRaderaMina funderingar jag fick angående "solljusets beteende" gäller det ni sagt om att ni kommer att gå vidare med att utveckla era kunskaper kring fotosyntes... och kanske ni också kommer in på varför blad får olika färger (exempelvis de vackra höstfärgerna)
SvaraRadera// Susanne
Tack för din kommentar Anna!
SvaraRaderaVi tyckte att grodan var ett spännande och inspirerande föremål som man skulle kunna använda i undervisningen. Vi förstår att solcellslampan utstrålar solenergi som riktas mot grodan så att den börjar röra på sig. Däremot är vi osäkra på hur vi skulle kunna förklara denna form av överföring på ett bra sätt för eleverna? Det handlar om att ta ned innehållet på en lättsam och konkret nivå så att det blir förståeligt för eleverna. Grodan är ett roligt och konkret föremål som vi tror eleverna har lätt att relatera till. Däremot tror vi att de kommer ha svårt att förstå ”processen” om hur solenergin överförs från lampan till grodan. Frågan man kan ställa sig är huruvida man skulle kunna gå tillväga för att förklara och konkretisera denna ”process” på ett tydligt sätt för eleverna? Detta är något som vi får fundera vidare på för att sedan kanske försöka genomföra detta under ett lärandetillfälle med eleverna.
Ja vi kommer att utveckla våra kunskaper vad gäller fotosyntesen. Som det ser ut nu kommer det att vara innehållet när vi ska utföra ett lärandetillfälle med eleverna/barnen. Fotosyntesen är något som vi anser vara en betydelsefull del att vara medveten om.
SvaraRaderaJag håller med er om att grodan kan vara ett roligt och bra föremål som eleverna kan känna sig hemma med. Jag ser bara framför mig en groda som sitter på två ben och skakar "framtassarna".: ) Men vilken koppling kan grodan ha till processen om hur solenergin rör sig?
SvaraRadera