måndag 15 februari 2010

Handledning och reflektioner, 15 februari

Sammanställt av grupp 7a

Under förmiddagen har vi varit på ett handledningstillfälle där vi samtalade kring vår uppgift som är att fördjupa oss inom ett vetenskapligt fenomen som innehåller materia, energi, liv och teknik. Vi har som tidigare nämnt valt fenomenet solen. Handledningen resulterade i en hel del nytänkande då vi fick inspiration och förslag på olika områden som vi kan arbeta med och fördjupa oss inom.

Idag fick vi något större förståelse för hur vi ska arbeta utifrån uppgiften och vi har förstått att vi ska ha mycket ämneskunskap om vårt fenomen solen. Det handlar inte om att bara ha en grundläggande ämneskunskap om valt fenomen, utan vi ska ha en djupgående förståelse för att kunna känna oss trygga inför lärandetillfället tillsammans med barnen/eleverna ute på fältet. En djupare förståelse inom valt fenomen kommer bidra till att vi eventuellt kommer kunna svara på frågor som barnen/eleverna har, även om vi inte planerat in det för lärandetillfället. Eftersom barn är vetgiriga kommer nog andra frågor upp än vad som var tänkt från början och då är det bra om vi kan känna oss så pass trygga och pålästa i ämnet att vi kan svara på deras frågor.

Vi har insett att vi måste ta reda på så mycket vi kan om solen och dess bidragande till vår värld. Vi kommer att läsa in oss på områden såsom vad solen är för något, vad den består av, solens bidragande till fotosyntesen, om ljusets elektromagnetiska vågor och hur de är i förhållande till andra elektromagnetiska vågor och hur det går att utnyttja solen som hjälpmedel inom tekniken.

Det vi har tänkt på är att inte se oss blinda på endast ett område där solen ingår, utan ha ett större perspektiv och se vårt fenomen ur olika synvinklar för att bredda vår kunskap så mycket som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar