söndag 9 maj 2010

Tekniken finns med även på skidsemestern


Tekniken finns med hela tiden, vart man än vänder sig känns det som. Finns det något ställe där det inte finns teknik? Antagligen gör det väl det, men i de trakter där jag rör mig är tekniken med överallt. Jag har varit iväg på en liten skidsemester till Jämtlands fina fjäll. Under skidsemestern åkte jag inte bara skidor, utan jag åkte också snowboard. Eftersom jag inte kunde ligga på latsidan började jag tänka på vad det fanns för teknik på ett par skidor och en snowboard. Det jag blev fascinerad över var hur mycket teknik det finns i endast bindningarna på ett par skidor eller på en snowboard.

Som du kan se på bilderna där jag tagit kort på hur en skidas och en snowboards bindning kan se ut finns det hur mycket teknik som helst som ingår där. Jag skulle kunna göra listan lång på hur mycket det säkert har krävts för att ta fram just dessa bidningstekniker. Om något i tekniken inte skulle fungera som det ska, skulle antagligen den som använder skidorna eller snowboarden ha ett par riktigt jobbiga åk framför sig eller kunna göra sig riktigt illa.

Min pappa som åkte skidor använde sig av ett par så kallade carving-skidor och de är formade som timglas. Jag hittade en bra video på ”YouTube” där de förklarar varför dessa skidor är så populära idag och varför carving-skidorna som används idag är populära. Dessutom tar filmklippet upp hur Audi (bilföretaget) har använt liknande teknik för sina bilar som de som tillverkar carving-skidor. Jag anser att det är lite roligt hur en teknik används för ett visst ändamål och hur den specifika tekniken kan användas på en helt annan produkt som inte har med varandra att göra. En slutsats som jag kan dra av detta är att tekniken handlar om att ta en gammal teknik som är avsett för ett ändamål och sätta in den tekniken i ett nytt ändamål, men samtidigt förbättra den. Även Ginner och Mattson (1996) har gjort en definition av vad teknik är och det håller jag också med om. Jag citerar dem för att göra dem rättvisa och risken är om jag ändrar deras definition att jag råkar förvränga den. Så här skriver dem att teknik kan förstås: ”Teknik är allt människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process.” (s. 22)

Referenser

Ginner, Thomas & Mattsson, Gunilla (red.) (1996). Teknik i skolan: perspektiv på teknikämnet och tekniken. Lund: Studentlitteratur

http://www.youtube.com/watch?v=MNyxodrLl1s (2010-05-09)

3 kommentarer:

  1. Visst är det roligt när man märker att det finns så mycket teknik omkring oss. Jag tror att om pedagogerna synliggör detta för barnen så tror jag att stämpeln om att teknik är svårt och tråkigt att försvinna.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också på. Jag tror det handlar om att möta barnen där de är och visa på att tekniken även finns med i deras intressen på olika sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag har tävlat många år i alpin skidåkning och jag håller med dig om att det finns mycket teknik i både skidor och bindningarna. Det finns även en mängd tekniker i pjäxan, till exempel dess hårdhet och flexibiletet.

    SvaraRadera