Förskolan
I förskolans läroplan (Lpfö 98) kan jag utläsa att det är förskolans uppdrag att sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker. Ginner (2008) menar att teknik är människans förmåga att lösa problem och är en förlängning av våra mentala och fysiska förmågor. Teknik är enligt mig något som omger oss ständigt och något som vi är beroende av i alla situationer i vardagen. Jag tror att barnen tar till sig tekniken genom att erfara den på olika sätt. I förskolan får barnen möjlighet att testa olika tekniker genom leken. De bygger med olika konstruktionsmaterial såsom lego, kaplastavar och diverse kuber. Andra exempel på tekniker är målarredskap, saxar, nålar, papper, lim och bestick. När ett barn fyller år får de en sax i present av personalen på förskolan. Med denna sax kan barnen öva sin teknik genom att klippa. När det gäller utemiljön kommer barnen också i kontakt med tekniken. Exempel på detta är när de använder cyklar, spadar, olika leksaker och hinkar. Ginner (2008) förklarar att teknik handlar om problemlösning. Människan utvecklar hela tiden nya tekniker för att underlätta. På förskolan finns tillexempel pussel som är ett utmärkt material för att stimulera barnens problemlösningsförmåga.
Skolan
I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94) kan jag utläsa att eleverna skall känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom tekniska kunskapsområden. I den klassen jag gjorde min fältstudie arbetar man inte med teknik som ett ämne men däremot finns det en arbetsplan om huruvida tekniken kan integreras och synliggöras i verksamheten. I klassrummet finns det en hel del material som kan placeras inom kategorin teknik. Exempel på sådant material är dator, pennor, saxar, hålslagare. Detta är tekniska hjälpmedel som sällan uppmärksammas som teknik. I kursplanen för teknik (Skolverket, 2000) finns det uppnåendemål för det femte och nionde skolåret. Därför anser jag att man som pedagog bör tänka på att integrera och synliggöra tekniken även i de lägre årskurserna. Jag tror att dagens pedagoger känner sig osäkra på vad det innebär att arbeta med teknik och hur man kan integrera ämnet i undervisningen för de lägre årskurserna. Det kan då vara bra att tillsammans med sina arbetskollegor diskutera huruvida man kan jobba med tekniken i undervisningen.
I förskolans läroplan (Lpfö 98) kan jag utläsa att det är förskolans uppdrag att sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker. Ginner (2008) menar att teknik är människans förmåga att lösa problem och är en förlängning av våra mentala och fysiska förmågor. Teknik är enligt mig något som omger oss ständigt och något som vi är beroende av i alla situationer i vardagen. Jag tror att barnen tar till sig tekniken genom att erfara den på olika sätt. I förskolan får barnen möjlighet att testa olika tekniker genom leken. De bygger med olika konstruktionsmaterial såsom lego, kaplastavar och diverse kuber. Andra exempel på tekniker är målarredskap, saxar, nålar, papper, lim och bestick. När ett barn fyller år får de en sax i present av personalen på förskolan. Med denna sax kan barnen öva sin teknik genom att klippa. När det gäller utemiljön kommer barnen också i kontakt med tekniken. Exempel på detta är när de använder cyklar, spadar, olika leksaker och hinkar. Ginner (2008) förklarar att teknik handlar om problemlösning. Människan utvecklar hela tiden nya tekniker för att underlätta. På förskolan finns tillexempel pussel som är ett utmärkt material för att stimulera barnens problemlösningsförmåga.
Skolan
I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94) kan jag utläsa att eleverna skall känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom tekniska kunskapsområden. I den klassen jag gjorde min fältstudie arbetar man inte med teknik som ett ämne men däremot finns det en arbetsplan om huruvida tekniken kan integreras och synliggöras i verksamheten. I klassrummet finns det en hel del material som kan placeras inom kategorin teknik. Exempel på sådant material är dator, pennor, saxar, hålslagare. Detta är tekniska hjälpmedel som sällan uppmärksammas som teknik. I kursplanen för teknik (Skolverket, 2000) finns det uppnåendemål för det femte och nionde skolåret. Därför anser jag att man som pedagog bör tänka på att integrera och synliggöra tekniken även i de lägre årskurserna. Jag tror att dagens pedagoger känner sig osäkra på vad det innebär att arbeta med teknik och hur man kan integrera ämnet i undervisningen för de lägre årskurserna. Det kan då vara bra att tillsammans med sina arbetskollegor diskutera huruvida man kan jobba med tekniken i undervisningen.
Referenser:
Ginner, T & Mattsson, G. (red). (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur
Skolverket. (2006). Läroplanen för förskolan Lpfö98. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet. (2008). Grundskolan, kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar