Vi rockar på Balthazar!!!
Grattis Sofia O!!
kom in dit heller.......
Green Screen erbjuder många alternativa möjligheter att vara kreativ.
Är det måhända Captain Jack Sparrow som vi har lyckats fånga på bild?
Green Screen inbjuder till mycket inlevelse. Tänk då vad skoj barnen måste ha.
Här krävs en hel del diskussion, reflektion och samarbete för att lösa pusselkombinationen.
Det är ju alltid en stolthet att lyckas.
Grattis säger vi till grupp 7a som visade stort engagemang!!
återvinningsbart material, vilket var väldigt uppskattat.
Denna apparatur fångar upp kroppsvärmen. Barnen
absolut älskar sinnestunneln, meddelar Balthazars personal.
absolut älskar sinnestunneln, meddelar Balthazars personal.
"It takes two to Tango".
Hmmm, vem befinner sig inne i sinnestunneln?
Regnbågens hus under solens strålar.
Hur ändrar färgerna färg? Karin ser ut att trivas som fisken i vattnet.
Underbart skoj!! Barnasinnet är det i alla fall inget fel på.
Idag besökte vi Balthazar som har drivits sedan år 2001 och som har sin tidigare föregångare i Teknikverkstan. Verksamheten Balthazar samarbetar med kommun, näringsliv och även regionen, vilket gör att skolbesök för förskolor och skolor i Skövde kommun är kostnadsfritt. Balthazar är en stor tillgång och resurs för dessa verksamheter, en riktig guldgruva skulle vi vilja påstå. Det går att låna temalådor på beställning som kan behållas under en månadsperiod, några exempel på dessa är elektricitet, ljud och ljus, rymden eller papperstillverkning. Detta gör att förskolan och skolan får förfogande till material som de annars kanske har svårt att få tillgång till. Det finns också ett mobilt team som vid tillfället åker runt med bland annat matteskatten.
Kursplanen i teknik skriver följande ”Utifrån ett praktiskt och undersökande arbete åskådliggörs både den tekniska utvecklingsprocessen – problemidentifiering, idé, planering, konstruktion, utprövning och modifiering – och hur den teknik som omger oss är länkad till olika och ofta inbördes beroende system” (Skolverket, 2008, s. 117). Denna formulering ser vi är en grund för Balthazar där praktiskt arbete och nyfikenhet upplevs som en bas i verksamheten.
Den ena elevgruppen som besökte Balthazar som vi fick möjlighet att observera har haft ett eltema där eleverna fick konstruera bilar genom samarbete i par. För dessa elever fanns det olikartade förutsättningar huruvida de hade arbetat med el sen tidigare i skolan. Eleverna får frågan hur bilen ska byggas för att få en stabil konstruktion. Vad är det i denna situation som eleverna ska lära sig? En annan tanke är att uppgiften skulle kunna uppfattas som mer intressant och utmanande om fler utgångspunkter/förslag från tekniken presenterats för dem. Således är det som vi alla vet ofta en fråga om tid och resurs. Men det man kanske skall ha i åtanke är att det för eleverna enbart är en del av en helhet i undervisningssammanhanget. Det praktiska arbetet verkade dock ge upphov till både entusiasm och engagemang. Materialet som används är återvinningsbart och som också är till stor fördel för naturen. Därmed introduceras även en medvetenhet om miljön för eleverna. Vi tyckte även att det var bra att eleverna blev tilldelade materialet (en lång stav av trä) som de sedan själva fick dela upp i lämpliga storlekar. En annan barngrupp fick ta del av temat sinnen, där bland annat snurror tillverkades. Barnen fick först välja vilka färger de ville måla med och fick därefter se hur färgerna uppfattades som blandade. De fick också använda sitt luktsinne när de skulle avgöra vilken lukt en påse innehöll. Sinnet känsel användes genom att de skulle känna i olika påsar och gissa vad som fanns i dessa. På eftermiddagen följde vi med en av Balthazars styrkor ut till en av kommunens skolor för att ta del av hur de arbetar med matteskatten. Det bjöds på mycket problemlösning utifrån matematiken och vi ser det definitivt som ett bonusmaterial på vårt besök.
Något som uppskattades mycket av oss studenter var rummet Green screen där man blev en del av havet och där färgen grön gjorde kroppen osynlig. Detta går att åskåda via en datorskärm placerad i rummet. Om vi blev glada av detta rum så tror vi att även barnen skulle uppskatta det och ha en riktigt rolig stund där. Enligt oss ger rummet en stor möjlighet till att träna kroppsuppfattningen. Funderingar som eleverna kan få är hur fiskarna kan komma till skärmen. Sinneslabyrinten var en annan aktivitet som sågs som en höjdpunkt av gruppen. Labyrinten är en av de aktiviteter som har följt med Balthazar länge nu och är högst favoritiserad av åtskilliga besökare, sade personalen på Balthazar. Den har en inbyggd värmekamera som gör det möjligt för åskådarna utanför att se personen i labyrinten. I mörkret ges möjlighet att använda känseln genom att också få känna på olikartat material under tunnelvandringen. Ett annat spännande moment var tangram som är uppbyggt av olika former som tillsammans bildar en figur utifrån en given grund. Det behövs en otrolig teknik för att få ihop de olika delarna (klossarna). En utställning som äger rum på Balthazar behandlar hjärtat. Denna utställning gör det mycket konkret för eleverna att uppfatta hjärtats uppgift och funktion. Något som även de båda läroplanerna Lpo 94 och Lpfö 98 förespråkar är att eleverna skall värna om sin hälsa. Det fanns även två olika cyklar som med hjälp av människans kraft startar antingen en lampa och fläkt eller en dusch som också visar vilken väg vattnet tar. Detta gör det tydligt för eleverna att det behövs energi för att skapa liv. Det fanns några medlemmar i basgruppen som tyckte att det var roligare än andra.
Vi drar slutsatsen att konkretisering av lärande är en grund i all undervisning och kanske framförallt inom naturvetenskap och teknik. Det blev uppenbart att det praktiska arbetet är viktigt för eleverna. Den stolthet som eleverna visade då deras arbete resulterade i något konkret tyder på det. Besöket på Balthazar gav många minnesvärda och otroligt roliga stunder och den har varit mycket givande. De elever vi som blivande lärare själva ska ta ansvar för har mycket att se fram emot. Det har varit en upplevelserik dag fylld av tester och lärdom och det tror vi beror på att vi har fått bruka alla våra sinnen. Dessutom säger vi Tack till all kunnig personal inom verksamheten. Tyvärr kunde inte Sofia W. i basgruppen närvara på grund av sjukdom.
Det gäller verkligen att hålla i sig.
Rulla som en boll och låt den rulla....
Som ni förstår var detta rum en stor upptäckt för oss alla.
Jösses, vad roligt!
Jösses, vad roligt!
Bland hajar och andra konstiga havsorganismer.
Hajen äter nästan upp oss. Hjälp!! Nu är den borta va?
Hajen äter nästan upp oss. Hjälp!! Nu är den borta va?
Solen väckte stort intresse.
Vad kan Fuglesang tänkas anse om den då?
gruppmedlem på grund av sjukdom.
Idag besökte vi Balthazar som har drivits sedan år 2001 och som har sin tidigare föregångare i Teknikverkstan. Verksamheten Balthazar samarbetar med kommun, näringsliv och även regionen, vilket gör att skolbesök för förskolor och skolor i Skövde kommun är kostnadsfritt. Balthazar är en stor tillgång och resurs för dessa verksamheter, en riktig guldgruva skulle vi vilja påstå. Det går att låna temalådor på beställning som kan behållas under en månadsperiod, några exempel på dessa är elektricitet, ljud och ljus, rymden eller papperstillverkning. Detta gör att förskolan och skolan får förfogande till material som de annars kanske har svårt att få tillgång till. Det finns också ett mobilt team som vid tillfället åker runt med bland annat matteskatten.
Kursplanen i teknik skriver följande ”Utifrån ett praktiskt och undersökande arbete åskådliggörs både den tekniska utvecklingsprocessen – problemidentifiering, idé, planering, konstruktion, utprövning och modifiering – och hur den teknik som omger oss är länkad till olika och ofta inbördes beroende system” (Skolverket, 2008, s. 117). Denna formulering ser vi är en grund för Balthazar där praktiskt arbete och nyfikenhet upplevs som en bas i verksamheten.
Den ena elevgruppen som besökte Balthazar som vi fick möjlighet att observera har haft ett eltema där eleverna fick konstruera bilar genom samarbete i par. För dessa elever fanns det olikartade förutsättningar huruvida de hade arbetat med el sen tidigare i skolan. Eleverna får frågan hur bilen ska byggas för att få en stabil konstruktion. Vad är det i denna situation som eleverna ska lära sig? En annan tanke är att uppgiften skulle kunna uppfattas som mer intressant och utmanande om fler utgångspunkter/förslag från tekniken presenterats för dem. Således är det som vi alla vet ofta en fråga om tid och resurs. Men det man kanske skall ha i åtanke är att det för eleverna enbart är en del av en helhet i undervisningssammanhanget. Det praktiska arbetet verkade dock ge upphov till både entusiasm och engagemang. Materialet som används är återvinningsbart och som också är till stor fördel för naturen. Därmed introduceras även en medvetenhet om miljön för eleverna. Vi tyckte även att det var bra att eleverna blev tilldelade materialet (en lång stav av trä) som de sedan själva fick dela upp i lämpliga storlekar. En annan barngrupp fick ta del av temat sinnen, där bland annat snurror tillverkades. Barnen fick först välja vilka färger de ville måla med och fick därefter se hur färgerna uppfattades som blandade. De fick också använda sitt luktsinne när de skulle avgöra vilken lukt en påse innehöll. Sinnet känsel användes genom att de skulle känna i olika påsar och gissa vad som fanns i dessa. På eftermiddagen följde vi med en av Balthazars styrkor ut till en av kommunens skolor för att ta del av hur de arbetar med matteskatten. Det bjöds på mycket problemlösning utifrån matematiken och vi ser det definitivt som ett bonusmaterial på vårt besök.
Något som uppskattades mycket av oss studenter var rummet Green screen där man blev en del av havet och där färgen grön gjorde kroppen osynlig. Detta går att åskåda via en datorskärm placerad i rummet. Om vi blev glada av detta rum så tror vi att även barnen skulle uppskatta det och ha en riktigt rolig stund där. Enligt oss ger rummet en stor möjlighet till att träna kroppsuppfattningen. Funderingar som eleverna kan få är hur fiskarna kan komma till skärmen. Sinneslabyrinten var en annan aktivitet som sågs som en höjdpunkt av gruppen. Labyrinten är en av de aktiviteter som har följt med Balthazar länge nu och är högst favoritiserad av åtskilliga besökare, sade personalen på Balthazar. Den har en inbyggd värmekamera som gör det möjligt för åskådarna utanför att se personen i labyrinten. I mörkret ges möjlighet att använda känseln genom att också få känna på olikartat material under tunnelvandringen. Ett annat spännande moment var tangram som är uppbyggt av olika former som tillsammans bildar en figur utifrån en given grund. Det behövs en otrolig teknik för att få ihop de olika delarna (klossarna). En utställning som äger rum på Balthazar behandlar hjärtat. Denna utställning gör det mycket konkret för eleverna att uppfatta hjärtats uppgift och funktion. Något som även de båda läroplanerna Lpo 94 och Lpfö 98 förespråkar är att eleverna skall värna om sin hälsa. Det fanns även två olika cyklar som med hjälp av människans kraft startar antingen en lampa och fläkt eller en dusch som också visar vilken väg vattnet tar. Detta gör det tydligt för eleverna att det behövs energi för att skapa liv. Det fanns några medlemmar i basgruppen som tyckte att det var roligare än andra.
Vi drar slutsatsen att konkretisering av lärande är en grund i all undervisning och kanske framförallt inom naturvetenskap och teknik. Det blev uppenbart att det praktiska arbetet är viktigt för eleverna. Den stolthet som eleverna visade då deras arbete resulterade i något konkret tyder på det. Besöket på Balthazar gav många minnesvärda och otroligt roliga stunder och den har varit mycket givande. De elever vi som blivande lärare själva ska ta ansvar för har mycket att se fram emot. Det har varit en upplevelserik dag fylld av tester och lärdom och det tror vi beror på att vi har fått bruka alla våra sinnen. Dessutom säger vi Tack till all kunnig personal inom verksamheten. Tyvärr kunde inte Sofia W. i basgruppen närvara på grund av sjukdom.
Referenser
Skolverket. (2008). Grundskolan, Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Fritzes.
Skolverket. (2008). Grundskolan, Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Fritzes.
Ni verkar ha haft en heldag! Härligt med ert engagemang och er text kring besöket visar på att ni kan koppla kursens innehåll till era erfarenheter vid besöket på Balthazar.
SvaraRadera// Susanne
Åå, vad roligt ni ser ut att ha haft det! Fick ni många idéer till vad ni själva kan göra som lärare eller behöver man åka dit?
SvaraRaderaJag anser att det är en bra idé att åka dit med den klass/grupp man har som pedagog. Anledningen till att jag tycker det är att barnen/eleverna får pröva på många saker som skolan inte har tillgång till. Jag tror också att det väcker många nya tankar och ideér hos barnen/eleverna som de vill veta mer om. De ideér som kommer upp är något som man i skolan/förskolan kan arbeta med under en viss tid.
SvaraRaderaJag tror också att barnen/eleverna kommer ha med sig en rolig och kunskapsrik upplevelse efter besöket. De kommer kanske ha samtal med kompisar om det de gjort eller försöka att skapa något som liknar det de sett under besöket.