Sammanställt av basgrupp 7a
Nu är det dags för handledning i didaktik. Vi har fördjupat oss inom vårt ämnesområde och börjat planera vad vi ska göra vid våra lärandetillfällen i skola/förskola. Vid lärandetillfället kommer vi att gå igenom hur fotosyntesen fungerar och då fokusera på hur viktig solen är för allt liv på jorden.
Vi har tänkt använda oss av flanosaga i förskolan och Power Point i skolan, detta med en tillhörande berättelse om fotosyntesen. Vi har en del funderingar kring hur vi skall lägga upp aktiviteterna/lektionerna:
• Hur ska vi formulera det rätta svaret utan att det låter alltför ”tragiskt” för barnen i förskolan?Hur ska de förstå att det är väldigt lång tid kvar innan solen "försvinner"? Detta har alltså att göra med frågan i vår Concept Cartoon.
Nu är det dags för handledning i didaktik. Vi har fördjupat oss inom vårt ämnesområde och börjat planera vad vi ska göra vid våra lärandetillfällen i skola/förskola. Vid lärandetillfället kommer vi att gå igenom hur fotosyntesen fungerar och då fokusera på hur viktig solen är för allt liv på jorden.
Vi har tänkt använda oss av flanosaga i förskolan och Power Point i skolan, detta med en tillhörande berättelse om fotosyntesen. Vi har en del funderingar kring hur vi skall lägga upp aktiviteterna/lektionerna:
• Hur ska vi formulera det rätta svaret utan att det låter alltför ”tragiskt” för barnen i förskolan?Hur ska de förstå att det är väldigt lång tid kvar innan solen "försvinner"? Detta har alltså att göra med frågan i vår Concept Cartoon.
• Ska vi beröra teknikperspektivet vid lärandetillfället? Om ja, hur skulle man kunna göra detta?
Jag tycker ni har intressanta funderingar kring hur ni sk a formulera er. Jag tycker själv att det verkar svårt att hitta nåt bra som inte skrämmer barnen/eleverna, men de har kanske själva en bra fundering kring det. Barn/elever är ju ofta väldigt kloka!
SvaraRadera