torsdag 25 mars 2010

Handledning 25/3

Sammanställt av 7a, Sofia. O och Linda (Sofia, B är bortrest)

Idag hade vi handledning i didaktik och vi fick svar på de frågor som vi hade. Angående formuleringen i vår Concept cartoon fick vi förslaget att vi skulle säga att om solen inte fanns skulle vi inte kunna leva och då poängtera vilken tur det är att vi har solen. Det vi vill förmedla på lärandetillfällena är hur fotosyntesen fungerar, inte om solen skulle försvinna eller när.

Vi hade också en fråga kring huruvida vi skulle beröra teknikperspektivet under lärandetillfällena. Vi fick svaret att detta är valfritt. Däremot ska vi fördjupa oss inom teknikperspektivet för att öka våra ämneskunskaper kring vårt innehåll.

Vi diskuterade även vad som är viktigt att tänka på inför lärandetillfällena. Vad är det vi vill att barnen skall förstå? Vad är målet med vår undervisning? Något annat vi pratade om var vikten av att ta tillvara på barnens frågor och utgå ifrån dessa.

Vi fick också förslag om att fördjupa oss i olika teknikperspektiv när det gäller fotosyntesen. Utöver det vi tidigare funderat på att skriva om gällande teknikperspektivet fick vi ytterligare förslag på hur vi kan tänka. Ett sådant perspektiv skulle kunna vara odlingstekniker, hur bönder gör för att kunna odla.

1 kommentar:

  1. Det verkade som att ni fick ut mycket av handledningstillfället. Var informativt att läsa ert inlägg och jag känner nu att jag vet nu vad det är jag missat och genom ert inlägg känner jag att jag är på en någorlunda lika nivå med er igen för vidare arbete med solen. Jättebra tjejer!

    SvaraRadera