Skola
När Jag (Sofia O) hade mitt återbesök i skolan fick eleverna rita sin egen fotosyntes och berätta hur de tänkte. De kom ihåg att solens strålar träffade trädet och att det var något från luften som också kom in i trädet, de sa att det var kolsyra istället för koldioxid. De placerade även ut trädet, vattnet och en person som andades in syre. De ritade pilar från solen till trädet och från trädet ut i liften där syret kom ut. De visste också att det hände något i trädet men ingen kom på vad det var. Jag tycker att eleverna lyckades bra och kom ihåg mycket, de visste hur processen gick men kom inte ihåg alla begrepp.
När Jag (Linda) hade mitt återbesök i skolan fick eleverna också rita sin egen uppfattning kring fotosyntesen och även beskriva sina tankar. Eleverna kunde benämna de olika delarna i fotosyntesens process och även rita dem. Dock hade de svårt för koldioxid och syre då de blandade ihop dessa . De kom inte ihåg vilken ämne som bildades i trädet men efter ett samtal kom vi tillsammans fram till att druvsocker. Eleverna kunde även beskriva processen och rangordna med hjälp av siffror i vilken ordning de inträffar. Jag är imponerad över hur pass mycket eleverna kom ihåg efter en vecka och kunde förklara det med egna ord.
Förskola
När vi hade vårt återbesök i förskolan hade vi våra grupper tillsammans (Sofia O och Linda). Vi gick igenom bilderna som hör till flanosagan för att se om de kom ihåg vad de hette och vilket moment i fotosyntesen bilden representerade. Barnen kunde benämna vatten, träd och sol. De andra begreppen koldioxid, klorofyll och syre hade barnen dock svårt för. När vi gick igenom sagan en gång till kom de även ihåg koldioxid. Barnen var otroligt duktiga och vi är imponerade över deras möjlighet att ta till sig svåra ord som dessa.
När Jag (Sofia O) hade mitt återbesök i skolan fick eleverna rita sin egen fotosyntes och berätta hur de tänkte. De kom ihåg att solens strålar träffade trädet och att det var något från luften som också kom in i trädet, de sa att det var kolsyra istället för koldioxid. De placerade även ut trädet, vattnet och en person som andades in syre. De ritade pilar från solen till trädet och från trädet ut i liften där syret kom ut. De visste också att det hände något i trädet men ingen kom på vad det var. Jag tycker att eleverna lyckades bra och kom ihåg mycket, de visste hur processen gick men kom inte ihåg alla begrepp.
När Jag (Linda) hade mitt återbesök i skolan fick eleverna också rita sin egen uppfattning kring fotosyntesen och även beskriva sina tankar. Eleverna kunde benämna de olika delarna i fotosyntesens process och även rita dem. Dock hade de svårt för koldioxid och syre då de blandade ihop dessa . De kom inte ihåg vilken ämne som bildades i trädet men efter ett samtal kom vi tillsammans fram till att druvsocker. Eleverna kunde även beskriva processen och rangordna med hjälp av siffror i vilken ordning de inträffar. Jag är imponerad över hur pass mycket eleverna kom ihåg efter en vecka och kunde förklara det med egna ord.
Förskola
När vi hade vårt återbesök i förskolan hade vi våra grupper tillsammans (Sofia O och Linda). Vi gick igenom bilderna som hör till flanosagan för att se om de kom ihåg vad de hette och vilket moment i fotosyntesen bilden representerade. Barnen kunde benämna vatten, träd och sol. De andra begreppen koldioxid, klorofyll och syre hade barnen dock svårt för. När vi gick igenom sagan en gång till kom de även ihåg koldioxid. Barnen var otroligt duktiga och vi är imponerade över deras möjlighet att ta till sig svåra ord som dessa.
Jag upplever precis som ni att barn är otroligt duktiga på att ta till sig nya ord och ofta kan det nog vara så att man är onödigt rädd för att använda ord som man upplever svåra för barnen. Jag tror att era fina figurer ni använde i flanosagan i förskolan bidrog till att barnen kunde ta till sig orden och komma ihåg så mycket av samlingen eftersom det med hjälp av dessa blev så konkret genom att de kunde koppla orden till en figur från sagan.
SvaraRaderaJa precis. Vi valde en flanosaga för att vi ansåg att det skulle bli lättare för barnen att ta till sig informationen.
SvaraRadera