Jag anser att tekniken finns i alla material som människan har skapat, alltså i stort sett det mesta i både förskola och skola. Det är också teknik att använda materialet. Några exempel på material som enligt mig används dagligen i förskola och skola och även där jag gör mina fältstudier som är teknik är pennor, papper, saxar, pussel, lego, klossar, bestick, stolar, bord, talrik, glas, kläder med mera. Ginner & Mattsson (1996) menar att ”Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process.” (s.22)
På den förskola där jag gör mina fältstudier får varje barn som fyller fyra år en sax i present. Saxen gör sicksack mönster, när de öppnat presenten har de framför sig sin sax och ett papper. Medans barnet firas får han/hon klippa med saxen i pappret. Barnen har också tillgång till teknikmaterial genom leksaker, pennor, papper, saxar, lego, byggklossar av olika slag, lera etc. I entréhallen finns en display där det läggs in bilder på barnen som de kan titta på. Personalen har även en dator i ett rum, barnen får inte använda den. Med hjälp av exempelvis olika sorters byggklossar som lego, kaplastavar och nopper uppnår eleverna ett strävansmål ur Lpfö98. ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.” (Skolverket 2006, s. 9)
På skolan där jag gör mina fältstudier finns en dator placerad i klassrummet, den används dock inte så mycket. Även här finns material framme såsom papper, saxar, pennor etc. I hallen finns en display med bilder som visas på eleverna och vad de gjort vid olika tillfällen.
När eleverna har gymnastik använder de teknik genom de redskap de använder, hur de använder dem är också en teknik. När eleverna börjar årskurs två börjar eleverna med sy och träslöjd vilket också handlar om olika tekniker. Ett mål från kursplanen (2000) som eleverna ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret är: ”kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.” (Utbildningsdepartementet, 2008, s. 118) Jag anser att man redan i första och andra klass kan introducera datorn som ett verktyg, av erfarenhet från VFU förekommer inte detta så ofta. Där jag har varit använder de datorn väldigt sällan, vilket jag tycker är synd. Datorn är ett tekniskt verktyg som eleverna har erfarenhet av och kommer behöva använda senare i skolan och även i framtiden. Därför tycker jag att den borde användas mer frekvent i skolans tidigare år.
Referenser
Ginner, T & Mattsson, G. (red) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2006). Läroplanen för förskolan Lpfö98. Stockholm: Fritzes.
På den förskola där jag gör mina fältstudier får varje barn som fyller fyra år en sax i present. Saxen gör sicksack mönster, när de öppnat presenten har de framför sig sin sax och ett papper. Medans barnet firas får han/hon klippa med saxen i pappret. Barnen har också tillgång till teknikmaterial genom leksaker, pennor, papper, saxar, lego, byggklossar av olika slag, lera etc. I entréhallen finns en display där det läggs in bilder på barnen som de kan titta på. Personalen har även en dator i ett rum, barnen får inte använda den. Med hjälp av exempelvis olika sorters byggklossar som lego, kaplastavar och nopper uppnår eleverna ett strävansmål ur Lpfö98. ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.” (Skolverket 2006, s. 9)
På skolan där jag gör mina fältstudier finns en dator placerad i klassrummet, den används dock inte så mycket. Även här finns material framme såsom papper, saxar, pennor etc. I hallen finns en display med bilder som visas på eleverna och vad de gjort vid olika tillfällen.
När eleverna har gymnastik använder de teknik genom de redskap de använder, hur de använder dem är också en teknik. När eleverna börjar årskurs två börjar eleverna med sy och träslöjd vilket också handlar om olika tekniker. Ett mål från kursplanen (2000) som eleverna ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret är: ”kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.” (Utbildningsdepartementet, 2008, s. 118) Jag anser att man redan i första och andra klass kan introducera datorn som ett verktyg, av erfarenhet från VFU förekommer inte detta så ofta. Där jag har varit använder de datorn väldigt sällan, vilket jag tycker är synd. Datorn är ett tekniskt verktyg som eleverna har erfarenhet av och kommer behöva använda senare i skolan och även i framtiden. Därför tycker jag att den borde användas mer frekvent i skolans tidigare år.
Referenser
Ginner, T & Mattsson, G. (red) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2006). Läroplanen för förskolan Lpfö98. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet. (2008). Grundskolan, kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar