Skola
Under lärandetillfället i skolan fick 6 eleverna ta del av en PowerPoint där jag gick igenom fotosyntesens process. Det allra första gick jag igenom de olika symbolerna och bokstäverna på PP:n. Detta tror jag ger eleverna en bättre förståelse för den genomgång som kommer därpå. Därefter gick vi igenom fotosyntesen och hur den fungerar. De elever som deltog under lärandetillfället var mycket engagerade och jag är fortfarande förvånad över på vilken nivå de förstod innehållet. De flesta av eleverna kunde i slutet av lärandetillfället återberätta hur fotosyntesen fungerar med sina egna ord.
Jag och Sofia hade våra lärandetillfällen under samma dag och observerade varandra. Jag tycker att Sofia var lugn och behaglig under sitt lärandetillfälle med barnen. Hon förklarade på ett lättförståeligt sätt vilket ledde till att man ville höra mer. Hon lät också barnen vara delaktiga då de flera gånger repeterade processen tillsammans. Sofia tyckte att jag gjorde bra ifrån mig också. Hon berättade att jag förklarade fotosyntesen på ett bra sätt, lät eleverna vara delaktiga och jag repeterade processen flera gånger tillsammans med barnen.
Förskola
Lärandetillfället i förskolan genomförde jag och Sofia Ottosson samma dag. Barnen fick lyssna på en flanosaga om fotosyntesen. Det var 4 barn som deltog under mitt lärandetillfälle. Barnen fick efter sagans slut vara aktiva genom att plocka ner de olika figurerna från flanotavlan. Barnen var väldigt duktiga på att lyssna och de fick även en förståelse för vilken figur som representerade vad. Vårt mål med lärandetillfället var att barnen skulle känna igen de olika figurerna och detta är något som jag anser att barnen uppnådde.
Jag anser att vårt tillvägagångssätt är väldigt konkret och det stimulerar barnens intressen och förutsättningar till lärande. Flanosaga är något som de kommit i kontakt med förut vilket jag tror leder till att barnen känner sig tryggare i situationen.
Under flanosagan blev jag observerad av Sofia.O och Sofia.B. Vi hade ett samtal om hur lärandetillfället gick, vad som var bra, vad man kan tänka på till nästa gång. En ska som vi enades om var att både jag och Sofia läste sagan med härlig inlevelse. Vi pratade även om att man inte skall vara rädd för tystnaden. Det är okej att ta en andningspaus mellan varje fras i sagan för att sedan fortsatta berätta. Detta tror vi bidrar till att barnen hinner med att förstå och bearbeta händelserna i sagan.
Under lärandetillfället i skolan fick 6 eleverna ta del av en PowerPoint där jag gick igenom fotosyntesens process. Det allra första gick jag igenom de olika symbolerna och bokstäverna på PP:n. Detta tror jag ger eleverna en bättre förståelse för den genomgång som kommer därpå. Därefter gick vi igenom fotosyntesen och hur den fungerar. De elever som deltog under lärandetillfället var mycket engagerade och jag är fortfarande förvånad över på vilken nivå de förstod innehållet. De flesta av eleverna kunde i slutet av lärandetillfället återberätta hur fotosyntesen fungerar med sina egna ord.
Jag och Sofia hade våra lärandetillfällen under samma dag och observerade varandra. Jag tycker att Sofia var lugn och behaglig under sitt lärandetillfälle med barnen. Hon förklarade på ett lättförståeligt sätt vilket ledde till att man ville höra mer. Hon lät också barnen vara delaktiga då de flera gånger repeterade processen tillsammans. Sofia tyckte att jag gjorde bra ifrån mig också. Hon berättade att jag förklarade fotosyntesen på ett bra sätt, lät eleverna vara delaktiga och jag repeterade processen flera gånger tillsammans med barnen.
Förskola
Lärandetillfället i förskolan genomförde jag och Sofia Ottosson samma dag. Barnen fick lyssna på en flanosaga om fotosyntesen. Det var 4 barn som deltog under mitt lärandetillfälle. Barnen fick efter sagans slut vara aktiva genom att plocka ner de olika figurerna från flanotavlan. Barnen var väldigt duktiga på att lyssna och de fick även en förståelse för vilken figur som representerade vad. Vårt mål med lärandetillfället var att barnen skulle känna igen de olika figurerna och detta är något som jag anser att barnen uppnådde.
Jag anser att vårt tillvägagångssätt är väldigt konkret och det stimulerar barnens intressen och förutsättningar till lärande. Flanosaga är något som de kommit i kontakt med förut vilket jag tror leder till att barnen känner sig tryggare i situationen.
Under flanosagan blev jag observerad av Sofia.O och Sofia.B. Vi hade ett samtal om hur lärandetillfället gick, vad som var bra, vad man kan tänka på till nästa gång. En ska som vi enades om var att både jag och Sofia läste sagan med härlig inlevelse. Vi pratade även om att man inte skall vara rädd för tystnaden. Det är okej att ta en andningspaus mellan varje fras i sagan för att sedan fortsatta berätta. Detta tror vi bidrar till att barnen hinner med att förstå och bearbeta händelserna i sagan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar