Skolan
Jag har gjort mitt lärandetillfälle om fotosyntesen i skolan genom att visa en Power Point, åtta elever deltog. Eleverna var engagerade och delaktiga när jag presenterade hur fotsyntesen fungerar. När de efter min genomgång med egna ord skulle förklara fotosyntesen med hjälp av PP bilden hade de fått en bara uppfattning om hur den fungerade. De flesta elever kunde förklara processen i stora drag. Jag är mycket imponerad av att eleverna fick förståelse och kunde förklara processen. Det ska bli spännande och se hur det går på återbesöket när vi ska visa vår Concept Cartoon, eleverna ska också få måla en egen fotosyntes vid besöket. Eleverna uppnådde de mål vi hade med lektionen.
Förskolan
Jag har haft min samling om fotosyntesen med hjälp av en flanosaga. Antalet barn som deltog var fem stycken. Barnen tyckte det var intressant och kunde efter sagan känna igen figurerna och ta ner dem från tavlan. Det gick bättre än väntat och jag blev imponerade av barnens kunskap att känna igen figurerna. Barnen uppnådde de mål vi hade med samlingen.
Det var riktigt kul att genomföra både samlingen i förskolan och lektionen i skolan. Vi blev positivt överraskade av barnens/elevernas kunskaper och intresse för fotosyntesen.
Lärande samtal
Jag och Linda hade våra lektioner i skolan på samma dag och observerade varandra eftersom att vi är på samma skola, men i olika klasser. Vi var båda nöjda med våra lektioner, eleverna förstod det mycket bättre än vad vi hade trott från början. Jag tyckte att Linda förklarade fotosyntesen på ett mycket bra sätt och hon lät eleverna vara delaktiga och processen repeterades flera gånger. Linda tyckte att jag också hade förklarat fotosyntesen bra och att det var bra att jag lät eleverna vara delaktiga och repeterade processen flera gånger. Innan vi förklarade själva processen förklarade vi de bokstäver och symboler vi hade satt ut på vår Power Point vilket vi tror ger eleverna en bättre förståelse innan vi förklarar själva processen.
Samlingen i förskolan hade jag och Linda på samma dag, vi blev också observerad av Sofia B. Vi diskuterade hur samlingen gick och kom fram till att vi läste sagan med inlevelse. Barnen uppfattade sagan på ett sätt så att de senare kände igen figurerna. Vi pratade också om att det var bra att vi tog paus i sagan medans vi satte upp figurerna, på så sätt tror vi att barnen fick mer tid att ta in informationen. Vi satte upp figurerna medans vi läste sagan. Alla figurer var alltså inte på flanotavlan från början utan de kom allt eftersom sagan lästes.
Jag har också observerat Sofia B i skolan när hon hade sin lektion om fotosyntesen. Hon förklarade fotosyntesen på ett konkret sätt. Innan hon började prata om själva processen gick hon igenom vad de olika figurerna betydde, det gav barnen en förförståelse vilket jag tyckte var bra.
Jag har gjort mitt lärandetillfälle om fotosyntesen i skolan genom att visa en Power Point, åtta elever deltog. Eleverna var engagerade och delaktiga när jag presenterade hur fotsyntesen fungerar. När de efter min genomgång med egna ord skulle förklara fotosyntesen med hjälp av PP bilden hade de fått en bara uppfattning om hur den fungerade. De flesta elever kunde förklara processen i stora drag. Jag är mycket imponerad av att eleverna fick förståelse och kunde förklara processen. Det ska bli spännande och se hur det går på återbesöket när vi ska visa vår Concept Cartoon, eleverna ska också få måla en egen fotosyntes vid besöket. Eleverna uppnådde de mål vi hade med lektionen.
Förskolan
Jag har haft min samling om fotosyntesen med hjälp av en flanosaga. Antalet barn som deltog var fem stycken. Barnen tyckte det var intressant och kunde efter sagan känna igen figurerna och ta ner dem från tavlan. Det gick bättre än väntat och jag blev imponerade av barnens kunskap att känna igen figurerna. Barnen uppnådde de mål vi hade med samlingen.
Det var riktigt kul att genomföra både samlingen i förskolan och lektionen i skolan. Vi blev positivt överraskade av barnens/elevernas kunskaper och intresse för fotosyntesen.
Lärande samtal
Jag och Linda hade våra lektioner i skolan på samma dag och observerade varandra eftersom att vi är på samma skola, men i olika klasser. Vi var båda nöjda med våra lektioner, eleverna förstod det mycket bättre än vad vi hade trott från början. Jag tyckte att Linda förklarade fotosyntesen på ett mycket bra sätt och hon lät eleverna vara delaktiga och processen repeterades flera gånger. Linda tyckte att jag också hade förklarat fotosyntesen bra och att det var bra att jag lät eleverna vara delaktiga och repeterade processen flera gånger. Innan vi förklarade själva processen förklarade vi de bokstäver och symboler vi hade satt ut på vår Power Point vilket vi tror ger eleverna en bättre förståelse innan vi förklarar själva processen.
Samlingen i förskolan hade jag och Linda på samma dag, vi blev också observerad av Sofia B. Vi diskuterade hur samlingen gick och kom fram till att vi läste sagan med inlevelse. Barnen uppfattade sagan på ett sätt så att de senare kände igen figurerna. Vi pratade också om att det var bra att vi tog paus i sagan medans vi satte upp figurerna, på så sätt tror vi att barnen fick mer tid att ta in informationen. Vi satte upp figurerna medans vi läste sagan. Alla figurer var alltså inte på flanotavlan från början utan de kom allt eftersom sagan lästes.
Jag har också observerat Sofia B i skolan när hon hade sin lektion om fotosyntesen. Hon förklarade fotosyntesen på ett konkret sätt. Innan hon började prata om själva processen gick hon igenom vad de olika figurerna betydde, det gav barnen en förförståelse vilket jag tyckte var bra.
Intressant att läsa om era lärandetillfällen.
SvaraRaderaJag tycker att det var bra att eleverna fick vara delaktiga och själva fick möjligheten att med egna ord förklara fotosyntesens process. Detta tror jag medför en djupare förståelse och ett ökat intresse.
Wickman & Persson (2009) tar upp vikten av att eleverna kan förklara själva, det ger menar de eleven en egen förståelse.