lördag 10 april 2010

Planering för lärandetillfällen

Sammansatt av basgrupp 7a

Lärandetillfälle Förskola - Fotosyntesen
3 – 4 åringar

Tid: Ca 15 minuter
Antal barn: Ca 8 stycken

Vad: Flanosaga om fotosyntesen.

Hur: Barnen kommer att få lyssna på en saga om fotosyntesen samtidigt som vi sätter upp figurer som representerar alla moment. Figurerna är Solen, Koldioxid, Träd, Druvsocker, Vatten, Syre och Klorofyll. Vi har även med pilar för att visa hur processen hänger samman.

Efter att vi berättat klart sagan kommer vi fråga barnen om de kan hjälpa oss att ta ner de olika karaktärerna för att se om de förstått vilken bild som representerade vad. Vi kommer även fråga barnen om de kommer ihåg vad de olika karaktärerna hade för uppgift.

Material:
• Flanofigurer (Sol, koldioxid, druvsocker, vatten, syre och klorofyll).
• Flanotavla + Häftmassa
• Sagan nedskriven på ett papper

Mål från Lpfö98
Förskolan skall sträva efter att varje barn
• Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
• Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för naturvetenskapliga fenomen liksom sitt kunnande om växter och djur.

Konkreta mål
• Känna igen de olika figurerna i sagan
• Få en förförståelse för hur fotosyntesen fungerar.


Lärandetillfälle skola - Fotosyntes
Årskurs 1

Tid: Ca 20 minuter
Antal barn: Ca 8 stycken

Vad: Elever kommer att få se en PowerPoint angående fotosyntesens process.

Hur: Under lärandetillfället kommer eleverna att få ta del av en Power Point då vi samtidigt förklarar hur fotosyntesen fungerar. Vi börjar med att fråga vad de har för erfarenheter och om de har hört ordet fotosyntes tidigare. Sedan går vi igenom processen steg för steg. Vi berättar också att solen är anledningen till allt liv på jorden och hur viktig den är. Efter vi gått igenom fotosyntesen får eleverna vara med och berätta hur processen går till Vi kommer repetera några gånger så att de med egna ord kan förklara hur den går till.

På återbesöket kommer eleverna att få måla sin egen fotosyntes.

Material:
• Dator med Power Point

Mål från Lpo94
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola
• Känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom det naturvetenskapliga kunskapsområdet.
• Förstår grundläggande ekologiska sammanhang.

Mål från kurplanen 2000
Mål som eleverna ska ha uppnått i slutet av det nionde skolåret.
Eleven skall

Beträffande natur och människa
• Ha insikt i fotosyntes..

Konkreta mål
• Eleverna ska med egna ord kunna förklara hur fotosyntesen fungerar.
• Eleverna ska efter lärandetillfället veta att solen är anledningen till allt liv på jorden.

3 kommentarer:

  1. Jag tror att flanosagan vid genomförandet av lärandetillfället på förskolan är ett bra material att använda sig av och att det passar för åldern. Min tanke är också att det är bra att barnen får vara aktiva och hjälpa till eftersom jag tror att de har lättare att ta in samt komma ihåg hur fotosyntesen går till då.

    Jag menar även att användandet av Power Pointen i skolan kommer att fånga elevernas uppmärksamhet. Jag har erfarenhet av att elever tycker det är intressant och spännande med genomgångar där datorn fungerar som ett hjälpmedel eftersom det blir lite annorlunda än om läraren har en genomgång på tavlan.

    Lycka till med era genomföranden!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jo, vi tror som dig att flanosagan kan fånga barnens intressen på förskolan och att PP:n kan nå barnen i skolan. Vi har i alla fall erfarenhet av detta och tänkte då att vi skulle använda oss av dessa metoder. Förhoppningsvis kommer även dessa barngrupper tycka att det är roligt med flanosaga och PP, men den ena barngruppen är inte den andre lik. Det kommer/har gått bra!

    SvaraRadera
  3. Jag har ju sedan en längre tid tillbaka hört era diskussioner runt den samling ni skall ha i förskolan och jag anser att ni verkligen lyckats plocka fram ett exemplariskt undervisningsmaterial inom ert valda ämnesområde. Fotosyntesen som tidigare diskuterats är och kan ju vara relativt komplext att beskriva. Flanosagan som undervisningsinnehåll har kanske de flesta av oss vid det här laget upplevt väcker stort intresse från barnen. Jag instämmer dessutom med Anna som pekar på det deltagande som barnen ges möjlighet till, vilket leder till större uppmuntran och lärande. Lycka till!

    SvaraRadera