fredag 23 april 2010

Lärandetillfällen om fotosyntesen i skolan och förskolan

Skolan

Mitt lärandetillfälle i skolan gick ut på att ge eleverna i årskurs ett en förståelse för vad fotosyntesen innebär och varför den är så pass viktig som den är för att något liv överhuvudtaget ska kunna finnas till. För att få ett intresseväckande lärandetillfälle om fotosyntesen har jag tillsammans med Linda och Sofia i basgrupp 7a gjort en PowerPoint som visar på hela processen från vad solen gör tills att det blir syre och går runt igen.

Jag introducerade genom att fråga eleverna om de kom ihåg vad de svarat när jag frågade dem vad som skulle hända om solen försvann. Eleverna delgav sina tankar till de som inte varit med under tillfället då den frågan ställdes. När jag frågat detta och eleverna hade svarat gick jag vidare till att visa PowerPointen. De blev genast intresserade och lyssnade ihärdigt. Jag började med att gå igenom vad de olika symbolerna stod för och vad de olika delarna i fotosyntesen var för något som exempelvis koldioxid och klorofyll. Efter att ha gått igenom det berättade jag hur fotosyntesen går till och en slutkommentar efter att jag berättat kom spontant från en av eleverna enligt följande: ”Vad häftigt!”. Jag anser att detta var den bästa kritik jag kunde få av eleverna. Jag tror att det visade på att de tyckte att det var intressant och att de inte hade denna kunskap sedan innan. När jag hade förklarat hur det hela gick till fick de berätta fotosyntesen för mig. I samma ögonblick som de skulle börja berätta den, kom det in en förälder till ett av barnen, och då sade denne förälder att det var bra att de skulle få förklara den för oss, för hon hade ju inte lyssnat när jag gick igenom den. Så eleverna berättade för oss och det klarade de med bravur. De bevisade för sig själva att de hade lyssnat och tagit till sig den informationen som jag givit dem, vilket jag anser var mycket roligt då detta var mitt mål.

Under detta lärandetillfälle deltog det sex elever och Linda och Sofia i basgrupp 7a var med och observerade mig. De sade till mig att det gått bra och att jag hade en behaglig röst som gjorde det intressant att lyssna. Dessutom sade de att jag förklarade på ett bra och enkelt sätt som de antog att barnen förstod, vilket eleverna visade då de fick förklara fotosyntesen för oss. Dock märkte Linda och Sofia, vilket jag också kom på senare och försökte rätta till, att jag sade fel på ett ställe, men det är sådant som händer och förhoppningsvis skapade inte det någon förvirring hos barnen, men jag likaså Linda och Sofia ansåg att barnen fick ett bra lärandetillfälle om fotosyntesen.

Förskolan

Under mitt lärandetillfälle i förskolan använde jag även där ett konkret material för att det skulle bli lätt för barnen att förstå det jag ville förmedla. Det var åtta barn närvarande vid genomförandet. Då använde jag mig av tekniken flanotavla och till den hade jag, Linda och Sofia gjort bilder till som ni kan se i ett tidigare inlägg. Under tiden som jag satte upp bilderna läste jag en saga som vi tillsammans också har skrivit. Jag läste igenom sagan och satte upp bilderna och när jag var klar sade en del barn i kör: ”Gör den en gång till!”. Även detta tar jag som god kritik när de vill höra den en gång till, men innan jag gjorde det frågade jag barnen vad de olika figurerna jag satt upp var för något, för att se om de hade lyssnat och hängt med under sagans gång. Faktiskt kunde de nästan alla figurerna, men klorofyll var lite svårt. Efter att de fått benämna de olika figurerna i flanosagan gjorde jag den en gång till för att ta tillvara på barnens intressen och repetition är aldrig fel, för ju fler gånger man gör något, desto lättare är det att behålla den kunskapen. När jag gjort den ytterligare en gång ville barnen benämna figurerna igen och givetvis fick de det. Efter att de benämnt de olika började de fråga vad de olika figurerna var för något och då försökte jag i möjligaste mån förklara vad dessa var. Bland annat frågade de vad exakt koldioxid var och då förklarade jag det som att det är det vi andas ut.

Lärandetillfället i förskolan blev något mer djupgående än vad som var tänkt från början och detta ser jag givetvis inte som negativt, utan som positivt eftersom barnen visade intresse och ville veta mer. Tanken från början var att jag bara skulle läsa sagan och fråga vad figurerna hette, men vi kom som sagt in på innebörden av de olika figurerna, vilket barnen tyckte var mycket roligt. De satt tysta och lyssnade och ställde nya frågor.

Vid lärandetillfället i förskolan var inte någon ur klassen med och observerade, då det blev förhinder. Därför observerade en pedagog från förskolan mig, vilket jag i efterhand kan tycka är bra. Det gör att jag kan få tips och idéer från någon som har erfarenhet och kan därmed delge det till mig. Pedagogen tyckte att det gick bra för mig och hon sade att jag hade lagt det på en lagom nivå för barnen. Dessutom sade hon något fint till mig som jag kommer ta med mig: ”Alla barnen kanske inte förstod riktigt allt idag, men nog har du sått ett frö hos dem som gör att de kommer ha lättare att lära sig om detta i senare skolår.”

Sammanfattning

Sammanfattningsvis vill jag säga att det har varit roligt att genomföra de båda lärandetillfällena i både förskolan och skolan. Det har varit bra att ha någon som observerat en och kunnat ge feed-back på det jag gjort. Det är bra i alla tillfällen anser jag och tar det bara som positiv kritik om någon säger till mig att jag kanske borde göra på något annat sätt eller dylikt. Får jag den kritiken har jag lättare att se hur jag agerar som pedagog och kan därmed utveckla den rollen. Eftersom jag själv har haft lite svårt att greppa fotosyntesen helt fullt ut, trodde jag att barnen skulle få det riktigt svårt att få ett grepp om det på grund av att fotosyntesen är mycket abstrakt. Men till min förvåning fick dem en förståelse, både barnen i skolan och i förskolan, om hur fotosyntesen hänger ihop. Jag gjorde misstaget att underskatta barnen och de bevisade motsatsen, vilket blivit till min glädje. Bara man gör det så konkret som det bara går tror jag att de flesta barnen kan få en förståelse för lite mer komplicerade områden, i detta fall fotosyntesen. Detta kommer jag ta med mig som en lärdom ur detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar