Skolan
Under mitt återbesök på skolan gick vi först igenom den Concept Cartoon som vi i grupp 7a sammanställt. Då fick de berätta för mig vilket de trodde var det mest korrekta svaret och vi gick igenom varför de andra svaren var mindre korrekta. Till slut, efter lite diskussion, kom de fram till ett svar och det var att allt liv på jorden skulle dö om det inte fanns någon sol. Dessutom bad jag att eleverna skulle rita det som det kom ihåg under mitt lärandetillfälle om fotosyntesen för att se hur mycket de kom ihåg. Till min förvåning kom de ihåg mer än vad jag hade förväntat mig. Den pojken som vid lärandetillfället, som jag tolkade det som, visade störst intresse var den som kom ihåg näst intill allting och kunde sedan förklara fotosyntesen för mig när han ritat klart. De övriga eleverna var också mycket duktiga och kunde förklara hur processen gick till.
Förskolan
I förskolan samlade jag några av barnen för att samtala kring de bilderna jag visade under lärandetillfället, i form av en flanosaga. Då fick de berätta för mig vad de olika figurerna heter, såsom herr koldioxid, tant klorofyll och så vidare. Dock hade de svårt för dessa namn, men de kom ihåg syre, vatten, träd och socker och sol. När vi gått igenom vad de olika figurerna heter gjorde jag sagan igen, men denna gången på en matta eftersom jag inte hade plastat in korten denna gång och kunde därför inte sätta upp dem på tavlan. Efter att ha gjort sagan en gång till frågade jag barnen ytterligare en gång till vad de olika figurerna heter och då kunde de nästan säga koldioxid och klorofyll, men de tyckte att de orden var svåra att uttala. Jag är mycket imponerad över barnen i förskolan att det kom ihåg så mycket som det gjorde, exempelvis att det är syre vi andas. Jag har en tro på att det är lika bra att använda de svåra och krångliga begreppen, trots att de kanske verkar svåra i början. Men jag anser att barnen kan lära sig dem bara man som pedagog förklarar dem ordentligt och går igenom dem många gånger.
Hej!
SvaraRaderaIntressant läsning! Jag tycker att ni har lyckats visa fotosyntesen som jag upplever som svår att förklara för barnen och eleverna på deras nivå vilket är mycket bra. Wickman och Persson (2008) framhäver vikten av att förklara begrepp med ord och sätt som utgår från deras erfarenheter och tillvägagångssätt. Vilket jag tycker ni gör genom flagosagan vilket också visades vid återbesöket.
Referenser
Wickman, P-O & Persson, H. (2008). Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan - en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber
Tack så jättemycket!
SvaraRadera